II. Zasada naturopatyczna: uzdrawiająca moc natury (vis edicatrix natura)

Machine Translated by Google

II. Zasada naturopatyczna: uzdrawiająca moc natury (vis edicatrix)

natura)

Pochodzenie:

Koncepcja vis medicatrix naturae ma swój początek w Corpus Hippocraticum w 400 p.n.e. W tamtym czasie nauka medycyny opierała się na obserwacji natura i natura była siłą przywracającą zdrowie i równowagę u ludzi. zadaniem lekarza było wspieranie natury na tej drodze. Jednym z głównych brzmiało: „Medicus curat, natura sanat”.

W Aforyzmie Corpus Hippocraticum napisano:

„Naturalna moc uzdrawiania (vis), która stymuluje

materiał, wewnętrzne ciepło wszczepione w ciało, jest

„rozum i źródło jego życia.”(47)

Paracelsus (1493-1541), szwajcarski filozof i lekarz, stwierdził o uzdrawiająca moc natury:

„Życie rządzi się samoregulacją i samoleczeniem inteligencja; jej funkcją jest przyswajanie zdrowego materiału do organizmu i bronić go przed inwazjami ze strony

na zewnątrz. Siedzi w żołądku; porównany do ognia.”(20)

Około 1850 roku nastąpił podział w medycynie na medycynę tradycyjną praktyków i tych, którzy przyjmowali naukę i technologię.

tradycyjni praktycy utrzymywali, że vis medicatrix naturae jest

centralna koncepcja lub prawo zdrowia; ci, którzy przyjęli naukę i technologię, poszli od tego, co jest znane jako medycyna konwencjonalna.(48, 49) Nie jest to tak tradycyjna praktyki medyczne, takie jak naturopatia, nie opierają się na nauce, ale nadal są aktualne pierwotne koncepcje zdrowia i uzdrawiania jako rdzeń ich fundamentów i praktyka.

Opis:

Termin vis medicatrix naturae oznacza zdolność organizmu do samoleczenia.

moc uzdrawiania jest inherentnym, samoorganizującym się, uporządkowanym procesem uzdrawiania życia

1

Machine Translated by Google

systemy, które ustanawiają, utrzymują i przywracają zdrowie. Vis medicatrix

naturae została odniesiona do rozszerzenia świadomości twórcy lub świadomości kosmicznej świadomość.(50)

Chociaż lekarze medycyny naturalnej, w tym naturopaci, byli najwięksi mistrzowie tej doktryny, tajemnica otaczająca uzdrawiającą moc ciała była częścią medycyny od początku czasów. Historyk medycyny, Max

Neuburger stwierdził: „istnieją wrodzone lub naturalne prawa otaczające życie, zdrowie i choroba. Prawa te obejmują człowieka żyjącego w harmonii z naturą i uznającego

mądrość ciała, która pozwala mu się samo wyleczyć.”(51)

Koncepcja vis medicatrix naturae jest uniwersalna i obejmuje tradycyjne wierzenia w wielu

regionach świata. Wśród nowozelandzkich Maorysów (rdzennych mieszkańców Nowej Zelandii) uzdrawiająca moc natury jest określana jako „Te oranga

„mai te taiao”, co oznacza „poleganie na naturalnych procesach i siłach życiowych, uzdrowić”. Termin taiao wskazuje na naturę. Tai jest tłumaczone jako „wody lub morze”, co oznacza granice lądu (wybrzeże). Ao oznacza „świat,

ziemia’. Oranga odnosi się do dobrobytu. Pochodzi od słowa ora, które można przetłumaczyć jako „słońca” (ra jest słońcem), źródła wszelkiego życia.

często używa się również terminu wai ora . Maoryskie słowo „wai”, choć można je również przetłumaczyć jako wodę, odnosi się również do ducha (wairua). Wai przywołuje na myśl przepływ, a „ora” oznacza życie

siła. Termin ten przywodzi na myśl płynącą w nas siłę życiową, która nie jest niczym innym niż to, co przepływa przez całą naturę, całe stworzenie. Tak więc natura jest postrzegana jako siła uzdrawiania, czy to woda, słońce, ziemia, nasza własna siła życiowa. W tym Naturopatii nie można oddzielić od otaczającego nas środowiska.

Ludzie są częścią tego środowiska, a ono jest częścią istoty ludzkiej, w tym sensie Wpływy środowiskowe oddziałują na skład komórkowy człowieka.(52)

Ponieważ nacisk kładzie się na ułatwianie endemicznego procesu leczenia danej osoby, jest to

Rola naturopaty/lekarza naturopatycznego polega na wspieraniu, ułatwianiu i rozszerzaniu opieki konsultacyjnej

proces medicatrix naturae poprzez identyfikację i usuwanie przeszkód dla zdrowia i

regeneracji, wspierając tworzenie zdrowej wewnętrznej i zewnętrznej

środowiska i zapewnienie, że umysł działa w kierunku dobrego samopoczucia.(8) A

naturopaci wierzą, że objawy są często manifestacją stanu organizmu

2

Machine Translated by Google

próba obrony i samoleczenia. Kiedy przyczyna objawów i

jeśli zostaną zidentyfikowane przeszkody w leczeniu i zostaną rozwiązane, organizm często będzie w stanie zainicjować

proces leczenia na własną rękę. Wraz ze zmianą stylu życia, wykorzystaniem terapii naturalnych, takie jak zioła, żywność, woda, post i manipulacja tkankami, vis medicatrix naturae, czyli uzdrawiająca moc ciała, jest wspierana.(17)

Przykłady vis medicatrix naturae:

przecinasz palec i rana automatycznie zaczyna się goić; gorączka jest naturalną reakcją na patogen, grypę lub wirusa; wymioty i biegunka to sposób, w jaki organizm reaguje na jedzenie

zatrucie;

złamania, gdy są ustawione w jednej linii, często goją się samoistnie;

po poważnych operacjach lub zabiegach, takich jak chemioterapia lub

promieniowanie, organizm rozpocznie proces gojenia.

Naturopaci starają się wykorzystać naturalną energię leczniczą organizmu, stosowanie terapii zgodnych z naturą i harmonijnych z potrzeb pacjenta. Choć jest to ideał, uznaje się, że czasami

naturopaci muszą ignorować naturalne procesy, aby zachować zdrowie, jak np.

operacja lub poważna infekcja, w przypadku których metody są bezpośrednio sprzeczne z stosuje się procesy naturalne.(41)

Naturopaci / lekarze naturopaci stosują metodę vis medicatrix naturae poprzez:

Leczymy pacjenta, a nie chorobę;

Usuwanie przeszkód w leczeniu poprzez identyfikację i leczenie przyczyny choroba;

Zmniejszenie obciążenia toksycznego, aby umożliwić wrodzoną zdolność do leczenia;

Kierowanie siłą życiową w celu stymulacji własnych mechanizmów obronnych organizmu i jego uzdrawiania

zdolność; i

Zmniejszenie podatności człowieka na choroby.(41)

Współtwórcy uzdrawiającej mocy natury (vis medicatrix naturae)

Vis medicatrix naturae jest uważana za jedną z najważniejszych metod naturopatycznych 3

Machine Translated by Google

zasady. Wielu praktyków pisało o tej koncepcji i ją badało

lata obejmujące:

CW Hufeland (1762-1836) powiedział o uzdrawiającej mocy natury: „Prawdę o zdrowiu można znaleźć w vis medicatrix naturae, vis natura regeneratrix i siła życiowa .”(53)

W swojej książce „Lehrbuch der Allgemeinen Heilkunde” (1818) stwierdził o uzdrawiająca moc natury:

„Ciało ludzkie ma nie tylko zdolność do utrzymywania

jego samego i jego życia, ale także rozwiązywania zaburzeń i

złe warunki. Natura sama w sobie jest w stanie wyleczyć choroby.

W ten sposób przywrócono już niezliczoną liczbę osób,

bez wszelkiej pomocy sztuki uzdrawiania, a oni nadal są codziennie. Doktryna uzdrawiającej mocy natury zasługuje naszą największą uwagę, ponieważ ten naturalny efekt jest

zadbano o to pod każdym względem, nawet w sztucznym leczeniu. Tak,

są choroby, które musimy zostawić w spokoju

„leczenie.”(54)

Russel Thacker Trall (1812-1877, Ameryka Północna. Trall był promotorem

dieta wegetariańska, hydropatia i samouzdrawiająca moc natury. Trall otworzył się w

1844 r. w Nowym Jorku powstało pierwsze „Centrum Leczenia Wodą”, w 1847 r. Trall założył

„Instytut Higieny NY”, a w 1852 r. otworzył „Hydropatyczny i

Szkoła Fizjologiczna”. Jedno z jego stwierdzeń brzmiało:

„…nigdy nie możemy zapomnieć, że prawdziwym lekarzem jest natura”.(55)

Wniósł istotny wkład w promocję zdrowia. Był pionierem

ruch na rzecz zdrowia naturalnego w Stanach Zjednoczonych. Stwierdził, że za każdym razem, gdy

działanie jest wykonywane w organizmie żywym w wyniku działania czynników zewnętrznych

wpływy, działanie należy przypisać życiu, które ma moc

akt. Trall przyczynił się do vis w następujący sposób: „Natura jest środkiem zaradczym „zasada” (56) Oznacza to, że nie jest to środek zaradczy ani leczenie, lekarz stosuje, który przywraca zdrowie, ale natura w człowieku – vis

lekarka naturae.

4

Machine Translated by Google

Henry Lindlahr, ND, MD (1862-1924) urodził się w Niemczech i pomagał mu Ojciec Kneipp w problemie zdrowotnym. Pojechał do USA, studiował medycynę i stał się sławnym naturopatą i hydroterapeutą. Cytował o vis

lekarka naturae:

„To jest ta najwyższa moc i inteligencja, działająca w i przez każdy atom, cząsteczkę i komórkę w ciele człowieka,

który jest prawdziwym uzdrowicielem, vis medicatrix naturae, który zawsze stara się naprawiać, leczyć i przywracać

przeszkód i ustanowienia normalnych warunków w

i wokół pacjenta, aby uzdrowiciel w nim mógł działać

„by jego praca przynosiła jak najlepsze korzyści.”(42)

William A. Mitchell, Jr., ND (1947-2007), był amerykańskim naturopatą

lekarz, nauczyciel i filozof, wykładowca w różnych szkołach naturopatycznych

w całej Ameryce Północnej w ciągu ostatnich 30 lat. Powiedział o Vis:

  • Vis nie jest osłabiony ani wzmocniony siłą jednostka. Istnieje vis medicatrix naturae

wewnętrznie i uniwersalnie. „Vis” jest równaniem.

wynik harmonijnego i zrównoważonego funkcjonowania wszystkich

systemów na wszystkich poziomach. Wartości w równaniu mogą się zmieniać,

w ten sposób wpływają na siłę jednostki lub na to, jak długo

ludzkie życie… ale prawo natury po prostu istnieje.

Poziom witalności każdej części równania może się zmienić, Jednakże Vis jest równaniem samym w sobie.”(57)

Roger Newman Turner, ND, DO, angielski naturopata, nauczyciel i autor

zacytowany:

  • W pracy Vis jest nieodłącznym, celowym procesem przywracanie normalności w organizmie, co jest jego podstawą

„To samo, bez względu na wyzwanie.”(58)

John Arthur Thomson (1861-1933) był szkockim przyrodnikiem, którego wyraźne pisane książki o biologii i próby powiązania nauki z religią doprowadziły do

szersza świadomość społeczeństwa na temat postępu w naukach biologicznych. Stwierdził, że

5

Machine Translated by Google

uzdrawianie to uważny kontakt z ożywioną i nieożywioną przyrodą części środowiska zewnętrznego.

„Co zatem mam na myśli mówiąc dziś wieczorem o uzdrawiającej mocy

natura? Mam na myśli sposób, w jaki natura

sługa naszych umysłów, mniej lub bardziej chorych

pośpiech i hałas cywilizacji, a także pomaga w stabilizacji i

wzbogacić nasze życie. Mój pierwszy punkt jest taki, że istnieją głęboko-

zakorzenione, stare, ustalone, dalekosiężne relacje między Człowiekiem i Naturę, której nie możemy ignorować bez strat… byłoby mniej „psychopatologii życia codziennego”, gdyby

podtrzymywaliśmy naszą znajomość… postawiliśmy się

poza bardzo silną vis medicatrix naturae, jeśli przestaniemy być móc podziwiać wspaniałość nieba usianego gwiazdami, tajemnica gór, morze wiecznie nowe, droga

orzeł w powietrzu, najgorszy kwiat, który lata, spojrzenie

w oku psa.”(59)

Joe Pizzorno, ND ze Stanów Zjednoczonych, jest lekarzem naturopatycznym, edukator, badacz i ekspert-rzecznik. Jest prezesem założycielem Uniwersytet Bastyr. Pizzorno mówi o Vis:

„Vis medicatrix naturae jest przejawem

powszechna Świadomość w formie biologicznej. Nasza

środowisko, przekonania, interakcje z innymi, działania,

styl życia, dieta itp. wpływają na manifestację Visu jako

nasza witalność, ale sama Vis jest niezmienna. Gdy harmonizujemy „Dzięki Visowi nasza świadomość się rozszerza.”(60)

Projekt „Podstawy medycyny naturopatycznej” jest projektem międzynarodowym

współpraca ponad 200 autorów. O Visie piszą:

„Vis medicatrix naturae jest równaniem; prawo naturalne i złożony system leczenia. Opiera się na Vis medicatrix naturae w i pod wpływem jednolitego pola stworzonego przez oba

6

Machine Translated by Google

przyczynowość w górę i w dół mająca swoje źródło w Duchu. To naturalne zachowanie można zaobserwować poprzez zjawiska tradycyjnych praw uzdrawiania (np.: podwójny efekt, podobieństwa, jedność choroby i leczenia, siódemki, tłumienie, reakcja lecznicza, porządek terapeutyczny, zasady Heringa itp.).

można nazwać uzdrawiającą mocą i procesem natury. Zarówno świadomość, jak i bodźce materialne wpływają na Vis medicatrix naturae. Vis = siła życiowa. Siła witalna i życie

siła może być taka sama. Siła witalna nie jest taka sama jak

Vis medicatrix naturae. Siła witalna zasila Vis

„medicatrix naturae w organizmie człowieka.”(61)

7

Machine Translated by Google

Odniesienia

  1. Lloyd I Hausser T, Wardle J, Parker T, Cottingham P, World Naturopathic Federation. Raport World Naturopathic Federation: Wyniki pierwszego badania World Naturopathic Federation. Toronto: World Naturopathic Federation; 2015.
  • Hausser T, Lloyd I, Yánez J, Cottingham P, Turner RN, Abascal A. WNF Naturopathic Roots Report. Toronto: World Naturopathic Federation; 2016.
  • Światowa Federacja Naturopatyczna. Raport o liczbach naturopatów w 2016 r.

Toronto: Światowa Federacja Naturopatyczna; 2016.

  • Światowa Organizacja Zdrowia. Punkty odniesienia dla szkolenia w zakresie naturopatii. Genewa: Światowa Organizacja Zdrowia; 2010. Numer raportu: WB 935.
  • NA. Historia medycyny naturopatycznej Portland, OR: National University of

Natural Medicine; 2017 [Dostępne na stronie: http://nunm.edu/history-of-naturopathic-medicine/.

  • Frawley D. Bogowie, mędrcy i królowie. Wedyjskie sekrety starożytnej cywilizacji. 2 wyd. Twin Lakes, WI: Lotus Press; 2012.
  • Unschuld P. Huang Di Nei Jing Su Wen: Natura, wiedza, obrazy w starożytnym chińskim tekście medycznym. Berkley, CA: University of California Press; 2003.
  • Lloyd I. Energetyka zdrowia, perspektywa naturopatyczna. St Louis:

Elsevier, Churchill Livingstone; 2009.

  • Jagtenberg T, Evans S, Grant A, Howden I, Lewis M, Singer J. Medycyna oparta na dowodach i naturopatia. Czasopismo medycyny alternatywnej i komplementarnej. 2006;12(3):323-8.
  1. Marketos SG, Skiadas PK. Nowoczesna tradycja Hipokratesa:: Niektóre przesłania dla współczesnej medycyny. Spine. 1999;24(11):1159-63.
  1. Sallis J. Byt i logos: czytanie dialogów platońskich. Bloomington,

IN: Indiana University Press; 1996.

  1. Charlton W. Definicja duszy Arystotelesa. Phronesis. 1980;25(2):170-86.
  1. Słodka V. Hildegarda z Bingen i ekologia średniowiecznej medycyny. Biuletyn Historii Medycyny. 1999;73(3):381-403.
  1. Hildegarda z Bingen. Libro de las Causes y remedios de las enfermedades. Madryt: Hildegardiana, Tina Hausser (tłum.); 2013.
  2. Rosner F. Medyczne dziedzictwo Mosesa Maimonidesa. Hoboken, NJ: KTAV Publishing House, Inc.; 1998.
  1. Gordon HL. Zachowanie młodości: eseje o zdrowiu. Ann Arbor, MI: Philosophical Library; 1958.
  1. Bradley RS. Filozofia medycyny naturopatycznej. W: Pizzorno J, Murray M, redaktorzy. Podręcznik medycyny naturalnej. 4 wyd. St. Louis, MO: Elselvier; 2013. s. 61-8.
  1. Kaptchuk TJ. Historia witalizmu. W: Micozzi MS, redaktor. Podstawy medycyny komplementarnej i alternatywnej. 2. wyd. Filadelfia, PA: Churchill Livingstone; 2001. s. 43-56.
  1. Sloan PR. Kartezjusz, sceptycy i odrzucenie witalizmu w

fizjologia XVII wieku. Studia z historii i filozofii nauki Część A. 1977;8(1):1-28.

8

Machine Translated by Google

  • Wood M. Witalizm: Historia ziołolecznictwa, homeopatii i esencji kwiatowych. Berkeley, CA: North Atlantic Books; 2005.
  • Lloyd I. Historia medycyny naturopatycznej z perspektywy kanadyjskiej.

Toronto, Kanada: McArthur & Company; 2009.

  • Whorton JC. Benedict Lust, naturopatia i teoria terapeutycznego uniwersalizmu. Iron Game History. 2003;8(2).
  • Hechtman L. Clinical Naturopathic Medicine. Sydney, Australia: Churchill Livingstone; 2012.
  • Connolly G. Naturopathic Case Taking. W: Sarris J, Wardle J, redaktorzy.

Naturopatia kliniczna: przewodnik po praktyce oparty na dowodach. Wyd. 2. Sydney,

Australia: Churchill Livingstone; 2014. s. 1-18.

25. Gieser S. Najgłębsze jądro: psychologia głębi i fizyka kwantowa.

Dialog Wolfganga Pauliego z CG Jungiem. Berlin, Niemcy: Springer-Verlag; 2005.

  • Capra F. Sieć życia. Nowy Jork, NY: Anchor Books; 1996.
  • Hufeland C. Sztuka przedłużania życia. Filadelfia: Lindsay i Blackiston; 1880.
  • Hahnemann S. Organon of Medicine. Los Angeles. Kalifornia: JP Tarcher; 1982.
  • Jennings I. Filozofia życia ludzkiego. Pomeroy, WA: Badania nad zdrowiem Książki; 1996.
  • Just A. Powrót do natury: Prawdziwa naturalna metoda uzdrawiania i życia oraz prawdziwe zbawienie duszy – odzyskany raj. Nowy Jork, NY: Benedict Lust; 1903.
  • Navarro M. Fundamentos de Naturopatía, Program nauczania CEAN, s. 41.

Tina Hausser (tłum.).

  • Walter R. The Nutritive Cure,. Nowy Jork, NY: IK Funk and Co.; 1881.
  • Mezzich JE, Salloum IM. W kierunku zintegrowanego podejścia skoncentrowanego na osobie

Diagnoza. Diagnoza psychiatryczna: John Wiley & Sons, Ltd; 2009. s. 297-302.

  • Barrett B, Marchand L, Scheder J, Plane MB, Maberry R, Appelbaum D i in. Tematy holizmu, wzmocnienia, dostępu i legitymacji definiują medycynę komplementarną, alternatywną i integracyjną w odniesieniu do konwencjonalnej biomedycyny. The Journal of Alternative and

Complementary Medicine. 2003;9(6):937-47.

  • Costanza R. Ku operacyjnej definicji zdrowia ekosystemu. W: Costanza R, Norton B, Haskell B, redaktorzy. Zdrowie ekosystemu: nowe cele zarządzania środowiskiem. Waszyngton: Island Press; 1992. s. 239-56.
  • Lutheritz K. Systeme der Ęrzte von Hippokrates bis Brown. Drezno:

Thiel, Tina Hausser (tłum.); 1810.

  • Biondi PC. Arystoteles – Analityka posterioralna II.19 Quebec City, Kanada: Les Prasy de Lùniversité Laval; 2004.
  • Galen. Galen: Metoda medycyny – książki 1-4. W: Johnton I, redaktor. Galen: Metoda medycyny. Cambridge, MT: Harvard University Press; 2011.
  • Von Bingen H. Causae et Curae. Lipsk, Niemcy: W aedibus BG

Teubneri; 1903.

9

Machine Translated by Google

40. Kuhne K, cyt. w Czerenko S. Philosophy of Natural Medicine.

Portland, OR: Wydawnictwo NCNM Press; 2013.

41. Zeff J, Snider P, Myers S, DeGrandpre Z. Hierarchia uzdrawiania:

Porządek terapeutyczny. W: Pizzorno J, Murray M, redaktorzy. Podręcznik medycyny

naturalnej. 4 wyd. St. Louis: Elselvier; 2013. s. 18-33.

  • Lindlahr H. Nature Cure. 20 wyd. Holicong, PA: Wildside Press; 1922.
  • James JT. Nowa, oparta na dowodach ocena szkód dla pacjentów związanych z opieką szpitalną. Journal of patient safety. 2013;9(3):122-8.
  • Wardle J, Steel A, McIntyre E. Niezależna rejestracja naturopatów i zielarzy w Australii: dojrzewanie starożytnego zawodu we współczesnej opiece zdrowotnej. Australian Journal of Herbal Medicine. 2013;25(3):101-59.
  • Zeff J. Przekaż dalej: Zebrane dzieła Benedicta Lusta. Wenatchee, WA:

Wydawnictwo Healing Mountain; 2006.

  • Sydenham T, Latham R. Dzieła Thomasa Sydenhama, MD Londyn, Wielka Brytania: The Sydenham Society; 1750.
  • Lutheritz K. Hippokrates Asklepiades und Celsus: Systeme der Medizin.

Drezno: Tina Hausser (tłum.); 1810.

48. Williams EA. Fizyczne i moralne: antropologia, fizjologia i

medycyna filozoficzna we Francji w latach 1750–1850: Cambridge University Press; 2002.

  • Coley NG. Chemicy medyczni i początki chemii klinicznej w Wielkiej Brytanii (około 1750-1850). Chemia kliniczna. 2004;50:961+ .
  • Watson J. Intencjonalność i troskliwa-lecząca świadomość: praktyka pielęgniarstwa transpersonalnego. Holistyczna praktyka pielęgniarska. 2002;16(4):12-9.
  • Neuburger M. Geschichte der Medizin. Stuttgart F. Enke, Tina Hausser

(tłum.); 1906.

  • Cottingham P. The Core of Naturopathic Philosophy – The essence of health and healing. [Materiały kursu]. W druku 2015.
  • Hufeland CW. Enchiridion medicum, czyli praktyka medyczna: wynik pięćdziesięcioletniego doświadczenia. Nowy Jork, NY: William Radde; 1844..
  • Hufeland CW. Lehrbuch der allgemeinen Heilkunde. Jena: Fryderyk

Frommen, Tina Hausser (tłum.); 1830.

  • Trall R. The Hydropathic Encylopedia: System hydropatii i higieny. Nowy Jork, NY: Fowlers and Wells; 1854.
  • Trall R. Choroby gardła i płuc. Nowy Jork, NY: Fowlers and

Studnie; 1861.

  • Gilbert C. Vis Medicatrix Naturae.
  • Newman-Turner R. Medycyna naturopatyczna: leczenie całego człowieka.

Londyn, Wielka Brytania: Thorsons; 1991.

  • Logan AC, Selhub EM. Vis Medicatrix naturae: czy natura „służy”. umysł”? Biopsychospołeczna Medycyna. 2012;6:11-.
  • Pizzornno J. Vis Medicatrix Naturae; Opieka nad leczeniem. 2009.

Konferencja poświęcona witalizmowi; Londyn, Wielka Brytania: Octagon Institute; 2013.

  • Projekt Foundations; Serce medycyny naturopatycznej. Zjednoczony Energetyka 2007 [Dostępne w:

10

Machine Translated by Google

http://www.foundationsproject.com/documents/articles/FoundationsIntevie w.pdf.

  • NA. Wizard Edison. The Newark Advocate. 1903 2 stycznia 1903.
  • Tilden J. Toxemia wyjaśniona. Denver, CO: JHTilden; 1935.
  • Herman PM, Sherman KJ, Erro JH, Cherkin DC, Milliman B, Adams LA. Metoda opisu i oceny całościowej praktyki naturopatycznej. Alternatywne Terapie w Zdrowiu i Medycynie. 2006;12(4):20-8.
  • Staden L. Czym jest naturopatia? Naturopata i herold zdrowia. 1902;3(1):15-8.
  • Lindlahr H. Jak poznałem leczenie naturą. Naturopata
  1. Herald Zdrowia. 1918;23(2):122.
  • Trall R. Fizjologia popularna: znana ekspozycja struktur,

funkcje i relacje układu ludzkiego oraz ich zastosowanie w zachowaniu zdrowia. Nowy Jork, NY:

SR Wells & Co; 1875.

  • Benjamin H. Everybody`s Guide to Nature Cure. Croydon, Wielka Brytania: Health for All Publishing; 1936.
  • Navarro M. El Criterio Naturopático de Juan Esteve Dulin. Tina Hausser (tłum.).
  • Navarro M. Fundamentos de Naturopatía, Program nauczania CEAN, s. 28.

Tina Hausser (tłum.).

  • Ohno T. Zapytaj „dlaczego” pięć razy w każdej sprawie Tokio, Japonia 2006
  • Harmsworth GR, Awatere S. Wiedza i perspektywy ekosystemów rdzennych Maorysów. Usługi ekosystemowe w Nowej Zelandii — warunki i trendy Manaaki Whenua Press, Lincoln, Nowa Zelandia. 2013:274-86.
  • Światowa Organizacja Zdrowia. Karta Bangkoku na rzecz promocji zdrowia w zglobalizowanym świecie. Genewa, Szwajcaria: World

Health Organisation Int.; 2005.

75. Krajowa Rada Profilaktyki Promocji Zdrowia i Zdrowia Publicznego.

Odpowiedź na Narodową Strategię Profilaktyki i Promocji Zdrowia

Waszyngton, DC: Amerykańskie Stowarzyszenie Lekarzy Naturopatycznych; 2017

76. NA. Leczenie naturopatyczne Toronto: Kanadyjskie Stowarzyszenie

Lekarze naturopaci; 2017 [Dostępne na stronie: http://www.cand.ca/common-questions-naturopathic-treatments/ .

  • Ali A, Katz DL. Zapobieganie chorobom i promocja zdrowia. American Journal of Preventive Medicine. 2015;49(5):S230-S40.
  • NA. Naturopaci Nowej Zelandii / Naturopathy Today Otorohanga, Nowa Zelandia: Naturopaci Nowej Zelandii; 2017 [Dostępne na stronie: http://www.naturopathsofnz.org.nz/.
  • Cottingham P, Adams J, Vempati R, Dunn J, Sibbritt D.

Charakterystyka, doświadczenia i postrzeganie homeopatów w Nowej Zelandii: wyniki

ogólnokrajowego badania praktyków.

Homeopatia.106(1):11-7.

11

Machine Translated by Google

80. Schloss J, Steel A, Reid R, Hughes R, Hechtman L. Poddanie się

Stały Komitet ds. Badania Zdrowia w zakresie Zapobiegania i Zarządzania Chorobami

Przewlekłymi w Podstawowej Opiece Zdrowotnej. Ashfield, Australia: National Herbalists Association of Australia; 2015.

  • DuBois D, Flay B, Fagan M. Teoria poprawy samooceny: promowanie zdrowia w całym okresie życia. W: Diclemente R, Crosby R, Kegler M, redaktorzy.

Nowe teorie w promocji zdrowia, praktyce i badaniach. 2. wyd. San Francisco, CA: Jossey-Bass; 2009.

  • Lindlahr H. Praktyka terapii naturalnej. Chicago, IL: The Lindlahr Publishing Co; 1919.
  • Breslow L. Ilościowe podejście do definicji zdrowia Światowej Organizacji Zdrowia: dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego*.

Międzynarodowe czasopismo epidemiologiczne. 1972;1(4):347-55.

  • Campbell J. Dzieła zebrane Josepha Campbela. San Francisco, Kalifornia:

Biblioteka Nowego Świata; 2014. 120, 49 s.

  • Diener E, Suh EM, Lucas RE, Smith HL. Subiektywne dobre samopoczucie: Trzy dekady postępu. Psychological Bulletin. 1999;125(2):276-302.
  • Massimini F, Delle Fave A. Rozwój indywidualny w perspektywie biokulturowej. American Psychologist. 2000;55(1):24-33.
  • Montesó JOÁ. Como actúa la Naturopatia. Vivir con Salud. 1992;39(214):31.
  • Hipokrates cytowany w: Kluger MJ, Kozak W, Conn CA, Leon LR, Soszynski

D. Adaptacyjna wartość gorączki. Kliniki chorób zakaźnych. 1996;10(1):1- 20.

  • Ray JJ, Schulman CI. Gorączka: tłumić czy pozwolić jej płynąć? Journal of Thoracic Disease. 2015;7(12):E633-E6.
  • Shelton H. System higieniczny. San Antonio, TX: Dr. Shelton’s Health School; 1939.
  • Brien SB, Harrison H, Daniels J, Lewith G. Monitorowanie poprawy zdrowia podczas interwencji homeopatycznej. Opracowanie narzędzia oceny opartego na prawie leczenia Heringa: narzędzie oceny prawa Heringa (HELAT). Homeopatia. 2012;101(1):28-37.
  • Navarro M. Fundamentos de Naturopatía, Program nauczania CEAN, strony 42-43.

Tina Hausser (tłum.).

  • Lloyd JU. Samuel Thomson i wczesna historia tomsonizmu. Biuletyn Biblioteki Lloyda. 1909;11(7).
  • Beer A, Uehleke M, Wiebelitz B, Diger KR. Historia opieki szpitalnej w niemieckich oddziałach skupiających się na leczeniu naturalnym. Medycyna komplementarna i alternatywna oparta na dowodach. 2013;2013:8.
  • Priessnitz V. Hydropatia, czyli leczenie zimną wodą, stosowane przez

Vincent Priessnitz, w Graefenburgu, Śląsk, Austria. Londyn, Wielka Brytania: James Madden i spółka; 1843.

  • Kuhne L. Nowa nauka uzdrawiania, czyli doktryna jedności wszystkiego Choroby Lipsk, Niemcy: Louis Kuhne; 1899.

12

Machine Translated by Google

98. T Kruzel SM, Z De Grandpre, P Orrock, J Zeff, S Thomas, D Thom, K

Broderick, S Mathrick Emunctorology. W Snider PL, Zeff J., Pizzorno J., Myers S., Sensenig J., Turner RN, Warren D. (red.), Podstawy medycyny naturopatycznej: uzdrawiająca moc natury. . Podstawy medycyny naturopatycznej i Podstawy medycyny naturopatycznej Instytutu 2010.

  • Kirchfeld F, Boyle W. Lekarze medycyny naturalnej: pionierzy medycyny naturopatycznej: Medicina Biologica; 1994.
    • McWilliams C. Naturopatia: jej korzenie w medycynie monastycznej. List Townsenda. 2015 2015/06//:90+ .
    • Masahiro I. Filozoficzne wpływy Empedoklesa w traktacie medycznym Hipokratesa De Natura

Hominis. Kagakushi Kenkyu. 2006;45(237):11-

22.

  1. Sykiotis GP, Kalliolias GD, Papavassiliou AG. Zasady farmakogenetyczne w pismach Hipokratesa. The Journal of Clinical Pharmacology. 2005;45(11):1218-20.
  1. Prioreschi P. Historia medycyny: Medycyna rzymska: Edwin Mellen Press;

2003.

  1. Kneipp S. Moja kuracja wodna: Jak opisano w leczeniu chorób i zachowaniu zdrowia. 2. wyd. Edynburg: William Blackwood and Sons; 1893.
  1. Müller IW. Humoralmedizin: physiologische, pathologische und

therapeutische Grundlagen der galenistischen Heilkunst: Karl F. Haug, Tina Hausser (Trans); 1993.

  1. Herausgeber SU, Hilpert-Muehlig U. Heilpraktikerverband Bayern, 150 Jahre Naturheilkunde. Tina Hausser (tłum.). 2014.
  1. Gleich L. Das Grundwesen der Naturheilkunde. 1851.
  1. Pożądanie B. Uniwersalny katalog encyklopedii naturopatycznej i kupujący

Przewodnik. 1918-1919:strona 1179.

  1. Lust B. Krótka historia naturalnego leczenia. W: Czeranko S, redaktor. Origins of Naturopathic Medicine. Portland, OR: NCNM Press; 2013.
  1. Cordingley E. Zasady i praktyka naturopatii. Health Research Reprint. 1924.
  1. Platen P. Złota księga zdrowia. 1909.
  1. L Chaitow EB, P Orrock, M Wallden, P Snider, J Zeff. Naturopatia

Medycyna fizykalna. Elsevier. 2008.

  1. NA. CAND. 2017. [Dostępne na stronie: https://www.cand.ca
  1. NA. Naturopaths of New Zealand Inc. 2017. [Dostępne na stronie: http:// www.naturopathsofnz.org.nz
  1. FENAHMAN. Livre blanc de la Naturopathie (w Francji). 2008; [Dostępny
  1. NA. OCN FENACO. 2017. [Dostępne na stronie: http://colegionaturopatas.es
  1. NA. Rada Generalna i Rejestr Naturopatów. 2017. [Dostępne w:

http://gcrn.org.uk

  1. NIE. AANP. 2017. [Dostępne na stronie: http://www.naturopathic.org
  1. FENAHMAN. Kodeks Deontologii i Karta Naturopatii. 2015.

13

Machine Translated by Google

  1. Navarro M. Fundamentos de Naturopatía, Program nauczania CEAN, s. 28. Tina Hausser (tłum.).
  2. Clarke E, Jacyna LS. Dziewiętnastowieczne początki koncepcji neuronaukowych. Berkley, Kalifornia: University of California Press; 1987.
  1. Alvarado CS, Nahm M. Zjawiska psychiczne i siła witalna: Hereward Carrington o „Energia witalna i zjawiska psychiczne”. Journal of the Society for Psychical Research. 2011;75(903):91-103.
  1. Ouedraogo AP. Żywność i oczyszczenie społeczeństwa: dr Paul Carton i wegetarianizm we Francji międzywojennej. The Society for the Social History of Medicine. 2001;14(2):223-45.
  1. NA. Książki autorstwa Tissot, SAD (Samuel Auguste David) (sortowane według popularności): Project Gutenberg; 2017 [Dostępne na stronie: http://www.gutenberg.org/ebooks/author/7413.
  1. Thomson JC. Naturalne leczenie od wewnątrz: dlaczego przewlekła choroba z wieloma historiami przypadków i domowymi metodami leczenia. Edynburg: Kingston Clinic; ND. Dostępne na stronie: http://soilandhealth.org/wp-content/ uploads/02/0201hyglibcat/020141.thomson.pdf .
  1. Lindlahr H. Filozofia terapii naturalnej. Chicago, IL: The Lindlahr Publishing Co; 1924.
  1. NIE. Broszury Marchesseau St Sauvant, Francja: Ecole Dagere Univers; 2017 [Dostępne pod adresem: https://

translate.google.co.nz/translate?hl= en&sl= fr&u= https://www.ecoled argere.fr/livrets.php&prev= szukaj.

  1. Jauvais G. Biografia Grégoire Jauvais: Grégoire Jauvais; 2010

[Dostępne na stronie: http://www.naturopathe-jauvais.com/gregoire-jauvais-presentation.

  1. NA. Czym jest ortopatia?: Międzynarodowe Towarzystwo Higieny Naturalnej; 2017 [Dostępne na stronie: http://www.i-nhs.com/inhs/articles/orthopathy.html.

14

Scroll to Top